کاهش دوز انسولین پس از ورزش و مدیریت بهتر بیماری دیابت

یک تحقیق جدید نشان می دهد که افراد دیابتی می توانند از افت قندخون شبانه پس از ورزش بوسیله ی کاهش دوز انسولین خود جلوگیری کنند.

 هدف این تحقیق که توسط دانشگاه Northumbriaانجام گردید ارزیابی تغییر رژیم غذایی و دوز انسولین برای جلوگیری از بروز موقعیت خطرناک هیپوگلایسمی برای افراد دیابتی بود.

در این مطالعه  دو بخشی دانشمندان تأثیرات تنظیم انسولین slow-actingرا بروی ده فرد مذکر مبتلا به دیابت نوع 1 آنالیز کردند. مقدار قند خون این افراد از طریق مانیتورینگ مداوم بررسی شد.

همه ی شرکت کنندگان دوز نرمال انسولین slow-actingرا در آزمایش اول دریافت کردند وسپس یک جلسه ی 45 دقیقه ای ورزش را در هنگام غروب انجام دادند. بین 7 تا 8 ساعت پس از آن مقدار قند خون درمیان 90 درصد از بیماران  زمانیکه آنها در خواب بودند، افت کرد.

محدوده ی سلامت قندخون

در آزمایش دوم دوز انسولین قبل از انجام یک جلسه ی ورزشی مشابه به میزان 20 درصد کاهش یافت نتایج ارزیابی قندخون در این مرحله  نشان داد هیچیک از شرکت کنندگان دچار افت قند خون نشده 20 درصد کاهش انسولین همچنین از افزایش ناگهانی قندخون  پس از صرف غذا نیز جلوگیری کرد و مقدار قندخون را در محدوده ی سالم و ایده آل حفظ نمود.

به گفته ی دکتر west: برای افرادیکه  از دیابت  رنج می کشند ترس از افت خطرناک قند خون پس از ورزش سبب می شود آنها را از انجام ورزش باز دارد که پیامدهای جسمی و روانی در بر دارد، با استراتژی جدیدی را برای جلوگیری از افت قندخون ابداع نمودیم افراد دیابتی با ایمنی بتوانند به ورزش بپردازند. هدف فعلی محققان ارزیابی الگوی ورزشی بیماران دیابتی است آنها می خواهند بدانند نتایج تحقیق اخیر چه تأثیری می تواند بر شیوه ی زندگی  بیماران بر جا  گذارد.

منبع :

www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/insulin-discovery-could-enhance-diabetes-management-after-exercise-91446646.html